tirsdag 2. desember 2014

Hverdagen min som musikkstudent


- Er du ute etter et miljø der du kan være deg selv, bli godt ivaretatt både faglig og sosialt, og sist men ikke minst drive med det du elsker mest i hele verden? Hvis dette er tilfellet, er NLA Staffeldtsgate perfekt for deg, skriver musikkstudent Markus Vikstvedt.

Skolen kan tilby en treårig bachelor i musikk, menighet og ledelse (MML) og utøvende rytmisk musikk (URM). Hvis du tar MML kombineres musikkemner med teologi og ledelsesfag, mens URM er en bachelor med 100% fokus på musikken. Selv er jeg trukket mot det å drive med musikk på heltid og valgte derfor å starte på URM. 
"Før jeg startet på Staffeldts var jeg veldig skeptisk"  
Meg til venstre i bildet sammen med medstudent Steffen Petterson.

Før jeg startet på Staffelds var jeg veldig skeptisk. Jeg hadde hørt lite om skolen og visste verken hvem som var lærere, hvordan miljøet var, hvor høyt nivået var eller hvor skolen lå. Jeg visste nesten ingenting. Det eneste jeg hadde fått med meg var at Staffeldts skulle få ny linje, nemlig Utøvende rytmisk musikk. Det hørtes veldig spennende ut fordi jeg etter hvert fikk med meg at skolen lå sentralt i Oslo. En beliggenhet i Norges hovedstad var svært tiltalende ettersom det største musikkmiljøet befinner seg nettopp her, og man har større muligheter til å nå ut til flere folk i et større miljø. Det passet meg perfekt. 
"Med en slik rytmisk linje kunne jeg få utfoldet meg akkurat slik jeg selv ønsker"
Ragny og Oda studerer musikk samme året som meg.
Jeg er glad i å spille mye forskjellig musikk, og med en slik rytmisk linje kunne jeg få utfoldet meg akkurat slik jeg selv ønsker.

Etter å ha tenkt meg litt om valgte jeg å søke. I korte trekk besto søknadsprosessen av innlevering av vitnemål og eventuelle attester, en opptaksprøve i hoved- og biinstrument og til sist en prøve i gehør og musikkteori. En slik opptaksprøve kan virke litt skummel, og man kan fort bli veldig nervøs. Jeg har tidligere vært på slike opptaksprøver andre steder og følt veldig på nervøsitet og press. Min erfaring er at de følelsene forsvinner helt under opptaksprøven på Staffeldts. Man får en varm velkomst der alt er veldig jordnært og trygt. Man blir tilbud en kaffekopp eller et glass vann dersom det skulle være ønskelig, og lærerne gjør alt de kan for at man skal kunne yte sitt beste. Det var rett og slett dødshyggelig! 
 "Lærerne gjør alt de kan for at man skal kunne yte sitt beste"
Hverdagen som URM-student gir deg en fri og åpen timeplan der du i tillegg til undervisningen har god tid til å øve, spille sammen med andre eller jobbe mer med de fagene du har behov for å bruke mer tid på. Du har også mulighet til å spille masse forskjellig musikk med forskjellige folk! Staffeldts har et veldig godt øvingsmiljø der det øves og spilles nesten døgnet rundt. Når det ikke spilles eller øves sitter man gjerne sammen med gode venner i kantina for en hyggelig lunsj. Dette gjør at hverdagen som musikkstudent på Staffelds er et knallbra tilbud og et godt valg for deg som ønsker å studere musikk fremover!





Markus Vikstvedt

Student på utøvende rytmisk musikk
NLA Høgskolen Staffeldtsgate

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar